Що таке
формувальне оцінювання?
Діти вкрай чутливі до оцінювання їх дорослими.
Формувальне оцінювання — це інтерактивне оцінювання
прогресу учнів, що дає змогу вчителю відповідно адаптувати освітній процес,
опираючись на дані відстеження особистісного розвитку дітей та хід набуття ними
навчального досвіду й компетентностей.
Молодшим школярам притаманна особливість сприймати оцінку як оцінювання
себе, а тому негативну оцінку вони розуміють як вияв негативного ставлення до
себе з боку вчителя.
З огляду на цю вікову особливість, учитель має використовувати формувальне
оцінювання, яке в 1-му класі включає два обов’язкових компоненти:
·
доброзичливе ставлення до учня як до особистості
·
позитивне ставлення до зусиль учня, спрямованих на розв’язання задачі
(навіть якщо ці зусилля не дали позитивного результату).
У роботі з молодшими школярами застосовна система лише позитивних оцінок.
Педагог оцінює зусилля кожного, враховуючи індивідуальні здібності учнів.
Мета формувального оцінювання:
·
підтримати навчальний поступ учнів
·
формувати в дитини упевненість у собі, наголошуючи на її сильних сторонах,
а не на помилках
·
діагностувати досягнення учня на кожному з етапів навчання
·
вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню
·
підтримувати бажання навчатися й прагнути максимально можливих результатів
·
запобігати побоюванням помилитися.
Формувальне оцінювання оцінює процес навчання учнів, а не результат, тому
воно триває постійно — від перших днів навчання дитини у школі. Так
педагог має змогу:
·
відстежувати особистісний поступ дитини, хід опановування нею навчального
матеріалу
·
вибудовувати індивідуальну освітню траєкторію особистості. У процесі
контрольно-оцінювальної діяльності вчитель враховує спостереження за навчальним
поступом учнів.
У процесі контрольно-оцінювальної діяльності вчитель враховує
спостереження за навчальним поступом учнів.
Методика формувального оцінювання
Ключова і невід’ємна частина процесу оцінювання — формування
здатності учнів самостійно оцінювати власний поступ.
Тому основне завдання вчителя початкової школи — закласти у
першокласників позитивну адекватну самооцінку, що стосується особистісних якостей,
досягнень і можливостей. Інструменти для виконання цього завдання:
·
не протиставляти дітей одне одному
·
порівняння роботи дитини (її відповіді, дії тощо) з тим, як вона працювала
раніше, аби стимулювати виконати наступне завдання ліпше
·
акцент лише на позитивній динаміці досягнень учнів.
Про складнощі у навчанні варто говорити з учнем індивідуально, щоби не
створювати ситуацію колективної зневаги до дитини.
Також діти мають
навчитися взаємооцінювання, при цьому вміти коректно:
·
висловити думку про результат роботи однокласника
·
дати пораду, як поліпшити ті чи ті результати.
Взаємооцінювання сприяє:
·
активізації навчальної роботи
·
розвитку критичного мислення
·
формуванню адекватного ставлення до зауважень, рекомендацій
·
товариськості
·
відчуттю значимості в колективі.
Орієнтири
для формувального оцінювання
Орієнтири для
спостереження та оцінювання — це загальні й конкретні очікувані
результати, необхідні для:
·
організації спостереження за навчальним поступом учня/учениці
·
індивідуального обговорення навчального поступу учнів з батьками (особами,
які їх замінюють).
Орієнтирами для
спостереження та оцінювання є вимоги щодо:
·
обов’язкових результатів навчання
·
компетентностей учнів початкової школи.
Їх використовують для:
·
організації постійного спостереження за навчальним поступом
·
обговорення навчального поступу з батьками (особами, які їх замінюють)
·
формувального (поточного) та завершального (підсумкового) оцінювання.
При цьому зважають на особливості дитини, що можуть визначати:
·
темп навчання
·
терміни досягнення означених результатів — раніше чи пізніше
завершення циклу чи рівня.
Алгоритм організації
формувального оцінювання:
Крок 1.
Формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей
·
Учитель спільно з учнями розробляє й обговорює цілі уроку.
·
Ціль має бути вимірною, щоб через оцінювання виміряти на якому рівні вона
досягнута.
·
Створення ефективного зворотнього зв’язку, який має бути зрозумілим і
чітким, доброзичливим та своєчасним.
Крок 2.
Забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання
·
Щоб учень користувався отриманими знаннями, він має їх вміти
застосовувати, перетворювати, розширювати, доповнювати, знаходити нові зв’язки
і співвідношення тощо.
·
Задля цього звертаються до різноманітних прийомів, форм і методів роботи з
навчальним матеріалом.
Крок
3. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання
·
Обговорення з учнями критеріїв оцінювання робить процес оцінювання
прозорим і зрозумілим для всіх суб’єктів освітнього процесу, та сприяє
позитивному ставленню до самого процесу.
·
Критерії оцінювання, розроблені для поточного оцінювання, мають описувати
те, що заявлено у навчальних цілях.
·
Учнів слід ознайомити з ними до початку виконання завдання.
·
Що конкретніше сформульовані критерії оцінювання, то зрозуміліша для учнів
діяльність щодо успішного виконання завдання.
Крок 4. Забезпечення можливості й
уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія)
Початкові навички рефлексії як особистісного новоутворення сповна
формуються наприкінці молодшого шкільного віку. Здатність до персональної
(автономної) рефлексії у шести-семирічних дітей достатньо обмежена. Можливості
для її розвитку актуалізуються під час роботи в групі. Для цього застосовні
форми й процедури групової рефлексії, розподілені між дорослим, групою і
дитиною.
У процесі навчання першокласників важливе значення має становлення
елементів рефлексії, спрямованих на:
·
спостереження своїх дій та дій однокласників
·
осмислення своїх суджень, дій, учинків з огляду на їх відповідність меті
діяльності.
У 1-му класі рефлексії сприяють такі чинники, як група та вчитель, котрі
спрямовують дітей у напрямку порівняння будь-яких дій, досягнень групи —
аж до можливості порівняння їх зі своїми. Однак такі порівняння вчитель не має
закріплювати в лінійній логіці «добро–зло»: фактично двомірні оцінки
заборонені.
Перспективою порівнянь є оцінки з різних позицій, з різних основ (як
мінімум з трьох). Так само відбуваються оцінки через позиціонування. Під час
навчання у 1-му класі дитину орієнтують у другому рівні цілісності рефлексії на
рівні феноменологізацій: пам’ятаю, згадую, забув, хвилююсь тощо.
Умова розвитку рефлексії в цьому віці — включення дитини у взаємодію з
наступним (ретроспективним) відтворенням фактичних актів дій та комунікацій в
контексті особистісного і спільного значення. Так будуть закладені основи для самоспостереження
і спостереження, які виводяться на рефлексивний рівень у майбутньому.
Спонукають до рефлексії запитання:
·
Що нового дізнався на уроці?
·
Що привернуло твою увагу?
·
Що нового у спілкуванні?
·
Що тебе найбільше схвилювало (що нового в емоціях)?.
Будучи другим рівнем цілісності рефлексії (на якому дитина відображає,
усвідомлює, розуміє), запитання породжують у дітей перший (відображувальний
вичленовувальний) рівень цілісності рефлексування — фіксації, а самі
запитання для дітей мають значення як насиченість середовища рефлексивними
зразками. При цьому треба уникати запитань «Що сподобалось?», «Що не
сподобалось?» без попередньої операціоналізації цього узагальнення.
Крок 5. Корегування спільно з
учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання
За формувального оцінювання учень має усвідомлювати відповідальність за
самоосвіту.
Для формувального оцінювання можна використовувати мовне портфоліо,
основна суть якого в тому, щоб показати все, на що здібні учні. Через
твердження «Я знаю», «Я вмію»:
· акцентуються навчальні досягнення учнів
·
розвивається здатність до самооцінювання
·
збільшується відповідальність за власне навчання.
Кожен учень має власний стиль і темп навчання. Тому важливо усвідомлювати,
що оцінювання учня не має спричинити заниження самооцінки молодшого школяра,
позначившись на його навчальній мотивації й успішності.
Під час організації навчання взагалі і оцінювання в 1-му класі зокрема
важливо створювати для учнів ситуацію успіху. Навіть невеличке досягнення
надихає дітей. А вчитель завжди може знайти можливість запропонувати таку
ситуацію, дати таке завдання, щоб навіть найслабший учень міг вирізнитися з
кращого боку.
Важливо, щоб учитель похвалою відмітив навіть ледь помітний прогрес:
«Добре! Твоя буква А зараз набагато краща»
Завершальне (підсумкове) оцінювання за рік здійснюють з огляду на динаміку
зростання рівня навчальних досягнень учня/учениці.
Немає коментарів:
Дописати коментар